Wednesday 17 April 2013

KERATAN AKHBAR

(Berita Harian 17 Ogos 2005)

Kuala Terengganu: Kerajaan negeri akan memperhebatkan kempen dan galakan membaca serta menulis jawi kepada semua peringkat usia di negeri ini secara berperingkat. Sebagai langkah permulaan, semua agensi kerajaan yang mengeluarkan akhbar dan majalah bulanan jabatan diminta menyelitkan berita satu atau dua muka bertulisan Jawi.

Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata penggunaan tulisan Jawi di kalangan rakyat di negeri  ini semakin kurang dan ada antara penduduk terutama remaja tidak tahu menulis serta membaca tulisan itu. Katanya, kerajaan negeri juga mencadangkan semua agensi kerajaan pusat dan negeri serta anak syarikat kerajaan negeri menggunakan tulisan Jawi pada papan tanda ataupun kain pemidang.

“Kita juga akan memperbanyakkan tulisan Jawi pasa papan tanda jalan, masjid dan tempat yang menjadi tumpuan orang ramai. “Penggunaan tulisan Jawi pada papan tandadan kain pemidang sesuatu majlus akan dilaksanakan secara berperingkat,” katanya ketika melancarkan majalah Al-Fikrah terbitan majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), di sini, kelmarin.
Hadir sama pada sama majlis pelancaran majalah pertama terbitan Maidam ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Muhatar Abdullah: Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam Hadhari, Wan Mohd Wan Hassan dan Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Datuk Alwi Muhamad. Idris berkata, penggunaan tulisan Jawi pada papan tanda masjid, pasar dan kawasan tumpuan orang ramai serta nama beberapa jalan di negeri ini sudah dilaksanakan lebih setahun lalu.

“Itulah cara terbaik  kerajaan negeri mendidik rayat terutama remaja supaya boleh membaca dan menulis Jawi. “Apabila mereka fasih dan menulis Jawi, secara sendiriannya mereka lebih mudah untuk membaca al-Quran,” katanya. Idris berkata, kaedah digunakan kerajaan  negeri untuk mendidik rakyat terutama remaja supaya fasih membaca dan menulis Jawi adalah yang terbaik dan di kagumi beberapa negeri lain. Dalam perkembangan lain, Alwi berkata, pihaknya sengaja menerbitkan majalah Al-Fikrah menggunakan sepenuhnya bahasa Jawi kerana menyedari rakyat semakin sukar untuk mendapatkan bahan bacaan termasuk majalah ataupun akhbar tulisan Jawi.
“Kita akan edarkan majalah yang dijangka dikeluarkan tiga bulan sekali di semua jabatan kerajaan, masjid, perpustakaan awam dan semua perpustakaan sekolah. “ Buat permulaan, 3,000 naskhah majalah yang memuatkan berita mengenai sejarah Islam di negeri ini, sejarah masjid dan aktiviti Maidam akan dikeluarkan,” katanya.
 

No comments: